Edukacija službenica i službenika zatvorskog sustava u okviru projekta Neprekinute veze
Udruga Roditelji u Akciji - Roda je u okviru projekta Neprekinute veze, kao implementacijski partner u okviru Sporazuma o suradnji u zaštiti i unaprjeđenju prava djece zatvorenika Ministarstva pravosuđa i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, organizirala edukacije za službenike i službenice zatvorskog sustava - odjela tretmana i pravosudne policije iz 13 zatvora i kaznionica koji su uključeni u projekt.
Roda je uz stručnu pomoć i podršku Središnjeg ureda Uprave za zatvorski sustav i probaciju i Centra za izobrazbu Ministarstva pravosuđa, organizirala tri ciklusa edukacije koji su obuhvatili 60 službenika pravosudne policije i tretmana. Cilj edukacije bio je podići razinu svijesti o pravima i potrebama djece čiji su roditelji u zatvorima te ojačati kapacitete službenika kaznenih tijela da prepoznaju najbolji interes djece zatvorenika, te njihovu ulogu i mogućnosti intervencija, s obzirom na radno mjesto.
Edukacije su bile interaktivnog karaktera, obuhvaćale su različite struke u kaznenim tijelima, jednako službenike tretmana, kao i pravosudne policije, a na radionicama su službenici i službenice iz različitih kaznenih tijela imali dragocjenu priliku razmijeniti iskustva i predlagati dobre prakse kaznenih tijela vezano uz pristup i podršku djeci zatvorenika.
Kroz edukaciju su obrađene teme značajne za djecu i njihov dolazak u kazneno tijelo. Tako su sudionici i sudionice imali priliku jačati svoje kompetencije kako bi mogli bolje:
- prepoznati ključnu ulogu obitelji i pozitivnih obiteljskih odnosa za uspješniju resocijalizaciju zatvorenika, smanjenje ponavljanja kaznenih djela i za zaštitu djece zatvorenika
- razumjeti utjecaj uhićenja i zatvaranja roditelja na djecu i na odnose između djeteta i zatvorenog roditelja
- razumjeti specifične potrebe djece i emocije s kojima se susreću kad dolaze u zatvore ili kontaktiraju roditelja
- prepoznati djetetov najbolji interes i kako ga zaštititi (narušeni partnerski odnosi, slučajevi obiteljskog nasilja, kaznenog djela na štetu djeteta i sl:),
- identificirati načine na koje oni mogu primijeniti naučeno da unaprijede kvalitetu odnosa zatvorenika s djetetom i posjeta u kojima dijete sudjeluje
- iskoristiti naučeno, ali i svoja temeljna znanja i vještine, kako bi djeci zatvorenika pružili pozitivno iskustvo posjeta / kontakta roditelja zatvorenika
U području pravnih mehanizama zaštite dobrobiti djece predstavljena je uloga ureda Pravobraniteljice za djecu te je problematizirano pitanje najboljeg interesa djeteta. Dio edukacije je bio posvećen iskustvenom komunikacijskom treningu za jačanje komunikacijskih vještina, radionici o izazovima zatvorenika i zatvorenica u ulozi roditelja te predavanju o razvoju djeteta i njegovim potrebama s obzirom na specifičnu dob. Nadalje, tijekom radionice o dinamici roditeljskih odnosa te njihovog utjecaja na dijete se raspravljalo o izazovima iz prakse vezano uz roditeljsku ulogu zatvorenika te suradnju sa sustavom socijalne skrbi.
Edukacije su održane:
- 26. veljače 2019. u Lepoglavi (Kaznionica u Lepoglavi),
- 25. i 26. ožujka 2019. u Zagrebu (Roda),
- 5 i 6. svibnja 2019. u Zagrebu (Roda).
Na edukaciji su kao predavači i predavačice sudjelovali Maja Gabelica Šupljika, zamjenica pravobraniteljice za djecu, Tatjana Katkić Stanić, načelnica Sektora za koordinaciju politika i unapređenje stručnog rada centara za socijalnu skrb Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, psihiterapeutkinja Lina Đulvat, psihologinja i psihoterapeutkinja Sanja Ivanušević Grgas, stručnjakinja za komunikaciju Dušanka Pribičević Gelb, predstavnice udruge Roda te službenici Kaznionice u Lepoglavi koji su predstavili uvođenje video-poziva u njihovo kazneno tijelo kao primjer dobre prakse za ostale sudionike koji će također uvoditi video-pozive.
Edukacija je organizirana kao svojevrsna priprema službenika na uvođenje video-poziva, ali i na podizanje svijesti oko potreba djece zatvorenika i zatvorenica.
U evaluacijama službenici su posebno istaknuli kao vrijednu interaktivnost radionica i mogućnost razmjene informacija, prilike za jačanje komunikacijskih vještina, posebno u domeni aktivnoga slušanja, empatije i asertivnosti, te prebacivanje fokusa sa zatvorenika na dijete onda kad je dijete u kaznenom tijelu u posjetu roditelju.