Digitalna pismenost - što predškolska djeca trebaju znati o njoj?
Kao učitelj i kao roditelj vjerujem da je prijeko potrebno poboljšati digitalnu pismenost u predškolskim ustanovama, pružajući djeci vrijedne i ključne vještine koje su primjerene njihovu uzrastu.
Što je digitalna pismenost?
Neki digitalnu pismenost definiraju kao praktične softverske vještine koje djeca trebaju naučiti. Drugi se fokusiraju na takozvane "soft" vještine kao što je sigurno korištenje interneta. Prava digitalna pismenost uključuje obje vrste vještina, spajajući praktična znanja s kritičkim razmišljanjem, kako bi pomogla djeci da pristupaju, razumiju i stvaraju digitalni sadržaj.
Tradicionalna pismenost uključuje čitanje, pisanje, gramatiku i sintaksu. S druge strane, digitalna pismenost uključuje različite alate, uređaje, aplikacije, slike, videe i audiovizualni sadržaj. Djeca moraju naučiti kako se ovom "digitalnom sintaksom" može manipulirati i strukturirati kako bi se stvorila nova značenja, i pristupi, koje onda pak mogu kritički razmatrati.
Ovo opisuje koncept, no koje su vještine za to potrebne? Kao prvo, djeca moraju naučiti kako učinkovito surfati internetom, shvaćati nijanse pretraživanja, razlikujući pritom dobar sadržaj od lošega, razumijevati važnost e-sigurnosti.
Djeca također trebaju praktične vještine, kao što je tipkanje, pisanje, općenito proces stvaranja riječi i rečenica, učinkovite prezentacijske sposobnosti, i slično. Poznavanje digitalne fotografije i izrada filmova je također krucijalna.
Prepreke digitalnoj pismenosti
Termin koji se često koristi za djecu rođenu nakon 2000. godine, je "digitalni domoroci", odnosno djeca rođena "u digitalnu tehnologiju". On implicira da djeca razumiju i koriste digitalne alate bolje od "ne-domorodaca". No njihova sposobnost da brzo otvaraju internetske preglednike, igraju igrice i koriste postojeći sadržaj ne smijemo miješati s digitalnom pismenošću.
Slično tome, to što mnogi predškolski odgajatelji/ce koriste društvene mreže kao što su Facebook ili Instagram, ne znači nužno da su digitalno pismeniji/e od djece s kojom rade u vrtićima.
Kako utrti put prema osnovnoj školi
Male stvari čine najveće razlike uopće. Postoje praktični zadaci koje učitelji mogu poduzeti. Na primjer, snimiti film; koristiti snimanje zvuka kako bi se trajno zabilježila lekcija iz matematike, izraditi blog kako bi vanjski svijet znao da su oni učitelji ili izraditi jednostavnu animaciju. Ako vodite djecu na izlet, ohrabrite ih da taj put dokumentiraju. Za naprednije – dizajnirajte jednostavnu web stranicu koristeći osnovni HTML.
S obzirom na razinu odgovornosti koja je potrebna kako bi se izvršili ovi zadaci, predškolska djeca će biti angažirana učenjem. Ovi zadaci zahtijevaju planiranje i promišljanje o njima, što potiče razvijanje kritičkog razmišljanja. I što je najbitnije, potiče kreativnost!
Kao i s tradicionalnom pismenošću, digitalne vještine trebale bi djeci pomoći s konzumiranjem, razumijevanjem i stvaranjem sadržaja. Ovo je ključno i sa sobom donosi jasne koristi – mnoga buduća zanimanja za današnju djecu jesu povezana upravo sa stvaranjem sadržaja.
Digitalna pismenost u ovom kontekstu mnogima još uvijek predstavlja novo područje, ali kao učitelj i savjetnik, promičem holistički pogled. Ako ne budemo pridodavali digitalnim vještinama kod djece jednaku težinu kao i tradicionalnoj pismenosti, napravit ćemo im medvjeđu uslugu.
No ranim savladavanjem ovih vještina, djeca će dobiti snažnu bazu znanja koju će onda nadograđivati u osnovnoj školi, kao i u daljnjem školovanju.
Jason Budge je učitelj-majstor u računalstvu i regionalni je koordinator za računalstvo u školi. Uživao je radeći na razvoju učiteljskih i pedagoških vještina te na širenju znanja iz ovog područja u predškolskim i osnovnoškolskim sektorima diljem jugozapadne Engleske.
Napisao/la: Jason Budge
Izvor: bcs.org Prevela i prilagodila: Marta Hržić Tekst je nastao u sklopu projekta Razmisli pa klikni ide u vrtić koji financira Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku. Objavljeni sadržaj i mišljenja odgovornost su udruge RODA.