Instagram je najštetnija društvena mreža po mentalno zdravlje
Naša ovisnost (nije samo naša, djeca nas promatraju i tako uče puno više nego iz naših riječi) o vijestima koje se tiču poznatih osoba, egzotičnih putovanja i fotografija koje su zabilježile savršeni trenutak najčešće je u koliziji s našim "dosadnim životima".
Nezadovoljstvo koje proizlazi iz nemogućnosti povezivanja s takvim sadržajima je tako veliko da sve veći broj istraživanja pokazuje da upravo društvene mreže doprinose mentalnim poteškoćama i problemima kao što su anksioznost, depresija, nesanica i druge poteškoće sa spavanjem, ali stvaraju i iskrivljenu sliku o vlastitome tijelu kod mladih ljudi, koji su najčešći korisnici.
Prema najnovijem izvješću Kraljevskog društva za javno zdravstvo (Ujedinjeno Kraljevstvo), Instagram, koji ima 700 milijuna korisnika diljem svijeta, društvena je mreža koja ima najnegativniji učinak na mlade.
Izvješće je kombinacija prethodno objavljenog istraživanja koje se bavilo zdravstvenim posljedicama koje društvene mreže mogu ostavljati na pojedince, a uključivalo je 1.500 mladih između 14 i 24 godine. Kako bi spoznali kakve stavove imaju ispitanici prema različitim društvenim mrežama – Instagramu, Facebooku, Snapchatu, YouTubeu i Twitteru – odnosno kako one utječu na njihovo zdravlje, bilo pozitivno bilo negativno, pitanja su se odnosila na njihove osjećaje anksioznosti, povezanost sa zajednicom, na osjećaj prema identitetu, spavanje, na sliku o svome tijelu itd.
Od svih spomenutih društvenih mreža, samo je YouTube imao pozitivan učinak na ispitanike. Ostale su, prema njihovim ocjenama, imale negativan učinak.
#StatusOfMind ocjene pojedinih društvenih mreža
Utjecaj koji najpopularnije društvene mreže imaju na mlade rangirane su sljedećim redosljedom:
1. YouTube (jedina platforma s pozitivnim net utjecajem)
2. Twitter
3. Facebook
4. Snapchat
5. Instagram (najnegativnija društvena mreža)
Ispitanici su u svojim odgovorima potvrdili kako im Instagram izaziva najviše anksioznosti i utječe na sliku o njihovome tijelu. Jedan od autora ovog izvješća rekao je CNN-u da se djevojčice/djevojke često uspoređuju s nerealističnim slikama kojima se zapravo manipulira.
Izvješće sadržava citat jednog ispitanika/ce: "Instagram vrlo lako djeluje na djevojčice i djevojke tako da se osjećaju kao da njihova tijela nisu dovoljno dobra te se koriste različitim filterima kojima uređuju svoje fotografije kako bi na njima izgledale 'savršeno'."
"Mi ne tražimo od ovih platformi da zabrane korištenje Photoshopa ili filtera, ali da se drugim korisnicima jasno da do znanja da su te aplikacije korištene kako ne bi imali komplekse od nerealnih fotografija", rekao je za CNN Matt Keracher, jedan od autora izvješća, dodavši da, "(mi) želimo mlade opremiti alatima i znanjem kako bi mogli "navigirati" društvenim mrežama ne samo u pozitvnome smjeru, ali i onome koji promovira dobrobit mentalnog zdravlja".
Jedna od pet mladih osoba tvrdi da se noću budi kako bi provjerila poruke, što ju onda posljedično čini umornijom tijekom sljedećeg dana.
Prijašnja istraživanja su pokazala kako nerealistična očekivanja i "strah od propuštanja nekih stvari", koji nastaju zbog društvenih mreža, mogu smanjiti osjećaj samopoštovanja i "potpaljuju" probleme kao što su anksioznost i depresija.
Te poteškoće dodatno su pojačane cyberbullyingom i nedostatkom sna, dodatnim štetnim učincima koje često za sobom povlači intenzivno korištenje društvenih mreža.
U ovom se izvješću citira recentno istraživanje objavljeno u znanstvenom časopisu Journal of Youth Studies , koje je pokazalo kako jedna od pet mladih osoba tvrdi da se noću budi kako bi provjerila poruke, što ju onda posljedično čini umornijom tijekom sljedećeg dana.
No nisu sva otkrića nužno negativna. Gotovo 70 posto ispitanika/ca je izjavilo kako su upravo zahvaljujući društvenim mrežama dobili/e emocionalnu podršku kada im je bilo najteže, a mnogi tvrde kako su im njihovi profili pružili mjesto za pozitivno izražavanje svojih misli. Također, uspijeva im stvarati i održavati međuljudske odnose online.
Preporuke Kraljevskog društva za javno zdravstvo
Kraljevsko društvo za javno zdravstvo iznijelo je neke preporuke koje su utemeljene na onome što su pronašli u svome istraživanju. Za početak, modni brendovi, takozvani celebrityji i drugi trebali bi naglasiti ako i kada je neka fotografija uređivana (bilo filterima, bilo Photoshopom). Također preporučuju da društvene mreže upozore svoje korisnike kada provode previše vremena na toj mreži. Jednako tako, društvene bi mreže mogle identificirati mentalne poteškoće kod nekih svojih korisnika (pregledom njihovog korištenja te mreže) te im poslati diskretnu poruku gdje mogu potražiti pomoć.
Zaključak ovog izvješća je da su potrebna daljnja istraživanja o učinku na zdravlje koje proizvode društvene mreže. Njihovo širenje među mladim generacijama ne posustaje, dapače, ono svakim danom sve više jača.
Društvene mreže imaju preveliku moć da se zdravstvene posljedice, koje mogu imati po svoje korisnike, ne bi shvatilo ozbiljno.