Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Kad su izašli rezultati Prvog nacionalnog istraživanja o predškolskoj djeci pred ekranima u Hrvatskoj, koje su proveli Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabri telefon i koje je obuhvatilo roditelje djece u dobi od 18 mjeseci do 7 godina (prosjek: 5 godina), pokazalo se da djeca u Hrvatskoj navikama korištenja digitalnih uređaja i sadržaja ne zaostaju za ostatkom Europe. To nije bila dobra vijest!
Rezultati (najvažnije pokazatelje možete pogledati u infografici u nastavku teksta) su pokazali da djeca odrastaju u okruženju zasićenom ekranima - nije bilo djeteta koje ne koristi redovito barem jedan elektronički uređaj.
Rezultati su pokazali da djeca digitalne uređaje i sadržaje koriste svakodnevno, neprimjereno dugo, a roditelji rijetko nadziru kako ih djeca koriste.
Iz svega priloženoga jasno je da roditelji najmlađih korisnika “ekrana” trebaju podršku i pomoć u kreiranju pravila i navika koje će usmjeriti dijete prema sigurnom i odgovornom korištenju svih elektroničkih uređaja. Roditelji trebaju i informacije o tome na koje načine podržati zdravo odrastanje djece u digitalnom svijetu, kako im pomoći da odrastu u odgovorne i sigurne korisnike digitalnih sadržaja, a istovremeno trebaju utjecati na razvoj zdravih životnih navika i održavati ravnotežu između stvarnog i digitalnog svijeta. U tome i Roda želi pomoći roditeljima.
Razmislite ….
Gdje se u ovim statistikama nalazi vaša obitelj?
Gdje ste vi kao roditelj, vaše dijete koje koristi digitalne uređaje i sadržaje?
Želite li nešto promijeniti u pristupu digitalnim medijima cijele obitelji?
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Medijska pismenost smatra se jednom od ključnih kompetencija 21. stoljeća, što ne čudi, s obzirom na to da su mediji danas sveprisutni u svim aspektima naših života.
Prema Europskoj povelji o medijskoj pismenosti, medijski pismene osobe trebale bi moći:
Kad je riječ o djeci, u razvoju medijske pismenosti važan je izbor primjerenih medijskih sadržaja i zaštita djece od neželjenih medijskih poruka, ali i više od toga, razvoj medijske pismenosti djece podrazumijeva razvoj sposobnosti za kritičko promišljanje i postavljanje pravih pitanja o onome što gledaju, čitaju ili slušaju i razvijanje sposobnosti samostalnog razmišljanja. Tako će djeca moći bolje razumijeti složene poruke koje primaju putem televizije, radija, interneta, novina, magazina, knjiga, plakata, videoigara, glazbe i drugih medija.
Zajednički koristite medije – zajedno s djetetom koristite medijske sadržaje, razgovarajte o viđenom i doživljenom, pokažite interes se za ono što vaša djeca gledaju i rade online čak i kad su zrelije dobi.
Budite kreativni – iskoristite medije za stvaranje novih sadržaja na kreativan i aktivan način, s uređajima ili bez njih.
Osigurajte sigurno okruženje – dok ne procijenite da je dijete usvojilo osnovna znanja i vještine kako bi se sigurno i odgovorno kretalo kroz medijske sadržaje, svakako postavite roditeljski nadzor na sve uređaje.
Budite uzor – djeca najviše uče iz vašeg primjera i oponašajući vas! Promišljeno i s namjerom koristite medije u obitelji. Svakako ne koristite elektroničke uređaje tijekom obroka te tijekom igre sa svojom djecom.
Potaknite odgovornost – Potaknite djecu na odgovornost pri korištenju i dijeljenju medijskih sadržaja. Razgovarajte o online nasilju, skrenite djeci pozornost da za virtualne aktivnosti na internetu mogu snositi posljedice u stvarnom svijetu.
Portal Medijska pismenost daruje vam Slikovnicu o medijima, Alme Čakmazović!
Svrha ove slikovnice jest pružiti najmlađoj djeci priliku za razumijevanje medija kroz jednu od prvih lekcija medijske pismenosti, onu o razlici između svijeta medija i stvarnog svijeta. Želite li ovu slikovnicu, ispunite formular ispod teksta i pošaljite nam ga. Sretno!
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Što uopće znači biti odgovoran roditelj u digitalnom svijetu? Kako osigurati da dijete sigurno i odgovorno koristi internet i poticajne alate koji su mu nadohvat ruke? Koji je DOBAR pristup prvim koracima djeteta na internetu?
Davati dobar primjer uvijek je najbolji prvi korak u vođenju djeteta, a ključan je u razvoju dobrog pristupa digitalnom roditeljstvu jer djeca uče gledajući roditelje! Ako djetetu govorite o umjerenom korištenju ekrana kao razumnoj opciji, a sami često provjeravate svoj telefon čim se oglasi (ili češće) i gledate neprimjerene sadržaje, ono neće vjerovati vašim riječima. Važno je da dijete vidi kako i mi odrasli živimo iste vrijednosti koje njemu nastojimo prenijeti.
Odgovorno odgajati nije lak posao, a moderne tehnologije to čine još složenijim. Obratite pažnju što o sebi, a osobito što o djetetu objavljujete na društvenim mrežama, može li bilo tko pronaći fotografije vašeg djeteta te mjesta na kojima najčešće boravite.
Stručnjaci za sigurnost upozoravaju roditelje da pretjeranim dijeljenjem dovode svoju obitelj u sigurnosni rizik te nepotrebno opterećuju djetetov digitalni otisak.
Samo svojim dobrim primjerom i kontinuiranim razgovorom s djetetom od njegovih prvih digitalnih koraka vaše će dijete odrasti u odgovornog digitalnog građanina koji je svjestan trajnosti podataka na internetu i svojeg te obiteljskog digitalnog otiska.
Birajte odgovorno. Ako ste svojem djetetu dozvolili pristup aplikacijama, igrama i video sadržajima, postavite sigurnosne postavke na svim uređajima kojima dijete ima pristup.
Prije kupovine, skidanja i korištenja igre ili drugog sadržaja, provjerite oznaku sadržaja u PEGI sustavu te odaberite odgovorno u skladu s uputama i upozorenjima.
Čak i u slučaju pažljivog biranja sadržaja koji je dostupan, vaše će dijete biti sigurno tek onda kada zna prepoznati neprimjereni sadržaj i kako reagirati kad na njega naiđe - odmaknuti se od njega i pozvati odraslu osobu u pomoć. Sve to će naučiti istražujući sadržaje uz odraslu osobu - vas.
Aktivno sudjelujte u djetetovom istraživanju interneta i korištenju digitalnih sadržaja. Na taj ćete način djetetu pružiti podršku u snalaženju, ali i pratiti njegove prve korake u virtualnom svijetu te imati prilike razgovarati o viđenom i doživljenom. Na taj način gradite odnos povjerenja s djetetom te se povećava vjerojatnost da će vam se ono obratiti i onda kada kasnije samo naiđe na problem u digitalnom svijetu. Dijete će vjerovati vašim savjetima o primjerenim oblicima ponašanja online.
Imajte na umu da nije dovoljno reći ili popričati s njim jednom - kada dijete učite prelasku ceste, ponavljate mu upute nebrojeno puta te s njim prelazite prometnice godinama prije nego ono postane samostalan i odgovoran sudionik u prometu. Tako i na cestama i igralištima interneta - budite što duže uz dijete, treba vas!
Ravnoteža je, uz kontinuirani otvoreni razgovor o doživljenome online, ključna za razvoj zdravih navika korištenja digitalnih uređaja i sadržaja. Aktivno radite na uspostavljanju ravnoteže u upotrebi tehnologije. Trudite se organizirati obiteljski život da vrijeme provedeno online bude u ravnoteži s vremenom offline. Ukoliko primijetite da vaše dijete provodi previše vremena sjedeći pred ekranima, reagirajte na vrijeme. Osigurajte djetetu dovoljno prilika za fizičku aktivnost i igru na otvorenom te druženje s djecom i odraslima.
Razmislite koliko i na koji način vi koristite “ekrane” pred djetetom.
Odražavaju li vaše navike korištenja digitalnih uređaja vrijednostima koje želite prenijeti djetetu?
I mala promjena u vašem ponašanju donosi veliku korist cijeloj obitelji. Smanjite svoje vrijeme pred ekranima i zamijenite ih pozitivnim primjerom, poput ovih:
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Ovo je jedno od najčešćih pitanja koje roditelji postavljaju - koliko vremena smije moje dijete biti pred ekranima? To je ujedno i pitanje na koje je najteže dati (ali i roditeljima čuti) odgovor. Odgovor ne uključuje samo smjernice o količini vremena provedenog pred ekranima, već je prije odluke potrebno osvijestiti važnost poticanja zdravog rasta i razvoja djeteta tijekom ranog djetinjstva te razumjeti na koji način digitalni uređaji i sadržaji utječu na taj rast i razvoj, olakšavaju li ga ili mogu ometati.
Rano djetinjstvo iznimno je važan period u kojemu dijete stječe zdrave životne navike, optimalno raste i razvija se uz puno kretanja van kuće i nužno treba redovitu socijalnu interakciju, s vršnjacima, ali i odraslim osobama, osobito roditeljima. Jednom propušten, ovaj se period ničime ne može nadoknaditi.
Važno je znati i da ne postoji razvojna dobit od vremena pred ekranima u predškolskoj dobi! Najvažnija djetetova aktivnost u predškolskoj dobi, najvažniji „posao“ je igra i ona je djetetova potreba i način učenja o sebi i svijetu u kojem se razvija. Ali, ne virtualna igra. Dijete svakodnevno treba provesti i više sati u igri, a po mogućnosti i u prirodi, izvan kuće ili vrtića, na otvorenom.
Ako je vaše dijete zadovoljilo svoje razvojne potrebe i uspijevate u svojoj obitelji i djetetovom okruženju osigurati primjerene uvjete - dovoljno igre, boravka na otvorenom, možda još uvijek tražite odgovor na pitanje za generaciju koja odrasta u 21. stoljeću - što s ekranima.
Vodeći svjetski autoriteti, Svjetska zdravstvena organizacija i Američka udruga pedijatara jasni su u stavu da djeca do druge godine života ne bi smjela biti izlagana ekranima, a nakon te dobi, vrijeme provedeno pred ekranima smije se povećavati do ukupno dva sata dnevno, u predškolskoj dobi. Za djecu do pet godina, bolje je da to ne bude svakodnevna aktivnost u kojoj sudjeluju, već povremena i ne duže od jedan sat.
Uzimajući u obzir da nije svaka aktivnost koja uključuje digitalne uređaje i sadržaje jednaka, preporuke stručnjaka se za stariju djecu odmiču isključivo od toga da budu temeljene na dobi djeteta i količini vremena primjerenoj za aktivnosti pred ekranima. Kod određivanja vremenskog ograničenja i učestalosti korištenja digitalnih sadržaja, postaje važno na koji način i kakve sadržaje dijete koristi i kakve su inače navike i način života obitelji.
U jednom se slažu svi stručnjaci, pravila korištenja digitalnih uređaja i sadržaja trebaju osigurati djetetu dovoljno prilika za ostale aktivnosti koje su važne za njegov zdrav rast i razvoj.
Materijal za razmišljanje ... dječje vrijeme provedeno pred ekranima značajno je povezano s količinom vremena koje roditelji provode pred svojim ekranima.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Jednaku pažnju koju posvećujemo pitanju o prihvatljivoj količini vremena i načinu korištenja digitalnih uređaja i sadržaja, trebali bismo posvetiti i kvaliteti sadržaja te uključenosti roditelja - načinu na koji se kao roditelji uključujemo u djetetovo provođenje vremena u digitalnom svijetu, ali i načinu na koji dijete koristi dostupne sadržaje i uređaje.
Načini na koje dijete može koristiti digitalne sadržaje i uređaje:
Razlike između mogućih aktivnosti su velike i dok su neke puko trošenje vremena, druge su korisne i pomažu djetetu razvijati različite vještine. Stoga je i u odabiru načina korištenja digitalnih sadržaja nužna ravnoteža - ne dopustite da dijete stalno “vrti” crtiće ili gleda jednu vrstu sadržaja, uvijek i stalno igra neku igru i sl.
Potaknite ga da isproba različite aktivnosti (sukladno dobi). Na početku, dok dijete radi svoje prve korake, budite prisutni i pratite na koji način dijete koristi dostupne sadržaje i uređaje. Na taj način ćete prepoznati kojim temama treba dati više prostora (pr. ako dijete lako daje svoje osobne podatke ili vas gnjavi oko web kupovina - pričajte češće o sigurnosti, a ako je previše uznemireno sadržajima koje gleda, možda nekontrolirano klika sve ponuđene sadržaje ili treba češće osvijestiti kroz razgovor da stvari koje vidi na internetu nisu nužno stvarne i sl.).
Kako dijete odrasta i postaje samostalnije, ostanite u blizini i dostupni za pomoć i savjet, kad je potrebno.
Ako niste sigurni kako odabrati digitalne sadržaje za dijete, koristan uvid u mnoštvo sadržaja možete pronaći na Common Sense Media stranici (na njoj roditelji i djeca ocjenjuju sadržaje po različitim kriterijima), a primjerenost igara možete provjeriti na stranici PEGI (Pan European Game Information).
Primjer kvalitetnog i korisnog sadržaja na internetu je Rodina kompjuterska igra Rodina čudovišna avantura - igra kroz koju djeca predškolske i niže osnovnoškolske dobi uče o pravilima ponašanja u prometu, a stariji osnovnoškolci o održivosti, kooperaciji i inkluzivnosti. Zaigrajte je online ili je preuzmite na svoj Android mobilni uređaj.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Možda još nemate instalirane programe za upravljanje sadržajima kojima dijete može pristupati ili iz bilo kojeg razloga ne želite koristiti programe za nadzor i kontrolu vremena i sadržaja, no to ne znači da ne treba povesti računa o tome kakve sadržaje dijete koristi.
Čak i onda kad je dijete svjesno načina na koji se treba kretati internetom i ponuđenim sadržajima; bez klikanja svih poveznica koje mu se nude i priljedloga koje mu ponude algoritmi pojedinih internet servisa, moguće je da će naići na sadržaje koji će ga uznemiriti, uplašiti, ali možda čak i zaokupiti upravo zato jer naslućuje ili zna da nisu dopušteni (npr. nasilni sadržaji).
Ako se dijete povuče u sebe, najednom traži da ostavljate upaljeno svjetlo kad odlazi na spavanje, odbija ići na spavanje ili samo jako često priča o točno određenom sadržaju - igrici, crtiću ili videu koji je gledalo, provjerite kakve je sadržaje gledalo. Isto, ako se dijete počne odjednom ponašati agresivno, ponekad razlog može biti ponavljano gledanje nasilnih sadržaja što dovodi do normalizacije nasilnog ponašanja i gledanja na njega kao na nešto poželjno, dopušteno.
Ako je dijete izloženo kvalitetnim, poticajnim i dobi prilagođenim sadržajima, uz koje saznaje nove informacije, dobiva ideje za učenje novih vještina ili za izradu nečega, povezuje se s drugom djecom te na prijateljski i konstruktivan način komunicira s njima i njegovo je ponašanje pozitivno (osobito nakon korištenja digitalnih sadržaja), a vrijeme provedeno pred ekranima u ravnoteži je s obiljem vremena provedenim u fizičkim aktivnostima, u pokretu i na otvorenom, nema razloga za brigu.
Ali, ako je dijete nakon korištenja nekih sadržaja uznemireno, agresivno ili se uopće ne da odvući od ekrana, provjerite što to dijete točno gleda (ili koristi) i iskoristite te promjene kao argument za odmicanje djeteta od takvog sadržaja.
Mnoga su otvorena pitanja na koja ćete sami kao roditelj morati odgovoriti, odlučiti i zauzeti stav. Ono što je sigurno, dobar odnos s djecom, temeljen na povjerenju i razumijevanju, bit će vam nužan za uspješno savladavanje digitalnih izazova koji vas tek očekuju.
Nepoželjni sadržaji podrazumijevaju različite pornografske i nasilne sadržaje, kao i one koji potiču mržnju i nesnošljivost bilo koje vrste.
Neprimjereni su sadržaji oni koji nisu primjereni za pojedinu dječju dob pa ih djeca ne razumiju, nisu u stanju kritički promisliti o njima. Uključuju nepoželjne sadržaje, no i sadržaje koji, na primjer, potiču na konzumerizam, loše prehrambene navike i ponašanje neprimjereno dobi djeteta.
Na stranici PEGI potražite igre i aplikacije koje vaše dijete koristi. Jesu li u skladu s preporukama i osmišljeni za uzrast vašeg djeteta? Kada dijete koristi digitalne sadržaje na internetu, povremeno provjerite povijest pretraživanja i uvjerite se da dijete nije slučajno otklikalo do neprimjerenih i nepoželjnih sadržaja. Ukoliko vidite u povijesti nešto neprikladno, nađite pogodan trenutak za razgovor o tome.
Jedna od najčešćih reakcija djece kad igraju računalne igre je frustracija i nemogućnost nošenja s negativnim emocijama koje znaju preplaviti dijete kad nije uspješno u nekoj igri. To ne znači nužno da igra nije primjerena dobi djeteta, nego da djetetu treba pomoći regulirati emocije.
Danas vam u suradnji s izdavačkom kućom Evenio, darujemo slikovnicu Ježić je tužan jer nije pobijedio u igri, koja može pomoći!
Slikovnica se bavi osjećajem tuge zbog neuspjeha. Dodatak sa savjetima za roditelje pomaže im da bolje razumiju ponašanje svojeg djeteta te mu pomognu regulirati taj osjećaj. Iako je primjer u slikovnici ježić i igra sa šumskim prijateljima, a ne internet, roditeljima će biti lako primijeniti savjete i na nošenje s tugom zbog neuspjeha u igrama na internetu.
Želite li ovu slikovnicu, upišite u formular ispod svoje ime i mail adresu i recite nam kako kontrolirate sadržaje koje vaše dijete koristi na ekranima, a mi ćemo nasumično izvući sretne dobitnike.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Mnogi se roditelji pitaju kada djetetu kupiti prvi mobitel, a veći dio njih, iz različitih razloga i okolnosti, nabavi djetetu mobitel puno ranije nego je dijete spremno za njega. Jer (slijedi vrlo nepopularno mišljenje), potrebna je znatna količina samokontrole za preuzimanje odgovornosti koju donosi posjedovanje mobitela - i većina djece za to nije spremna prije viših razreda osnovne škole, ako i tada. Stvarnost je ipak bitno drugačija za većinu djece i ona dobivaju mobilne uređaje u ruke ranije nego su spremna odgovorno ih koristiti.
Mobitel često nabavljamo kako bismo stvorili kakav-takav osjećaj sigurnosti da dijete može doći u kontakt s nama ako bude trebalo (dok je u školi, na treningu i sl.). Taj je uređaj sredstvo povezivanja i dopušta roditelju i djetetu da ostanu povezani čak i kad su razdvojeni. On je također simbol odvajanja, podsjetnik da dijete sad provodi dosta vremena udaljeno od roditelja i drugih odraslih osoba koje ga mogu nadzirati - iz perspektive današnjeg roditelja, mobitel postaje potreban. Još gore, on nagoviješta opasnosti koje vrebaju u vanjskom svijetu, koje u svako vrijeme prijete iskočiti i ugroziti dijete, a vas nema da ih zaustavite.
Međutim, današnji mobiteli su puno više od uređaja preko kojeg vas dijete može nazvati u nuždi. Mobiteli nude mnoštvo instant-zabave, omogućavaju stalnu povezanost s drugom djecom u grupe koje osnivaju putem različitih servisa za komuniciranje iz čega proizlaze brojni rizici s kojima se djeca ne znaju i ne mogu nositi; mogu početi provoditi vrijeme pred ekranom pretjerano dugo, koristiti sadržaje neprimjerene dobi, biti izložena neprimjerenim sadržajima koje im šalju druga djeca ili nepromišljeno slati uznemirujuć sadržaj drugoj djeci. Ako još ne znaju upravljati vremenom provedenim pred ekranima, nemaju samokontrole da uređaj odlože i ne koriste kad su kod kuće, te nemaju obiteljska pravila koja bi donekle ograničila vrijeme provedeno pred ekranima, mobiteli će donijeti više štete nego je korist od osjećaja povezanosti roditelja i djeteta u slučaju nužde.
Ako ste kao roditelj odlučili nabaviti djetetu mobitel, pripremite ga za njegovo korištenje i postavite granice i pravila kojima ćete osigurati da dijete postane i ostane siguran i odgovoran korisnik mobilnog uređaja koji ste mu dali na korištenje.
Komunikacija i nadzor mogu dramatično smanjiti rizike korištenja mobitela. Evo kako!
1. Ne dajte djetetu mobitel prerano.
Ako je vaše dijete s odraslom osobom od povjerenja, ne treba mu mobitel. Kad djeca počnu sama ići do škole ili kad su inače bez nadzora, onda trebaju mobitel zbog sigurnosnih razloga. Što je dijete mlađe kada dobije mobitel, više od njega tražite, jer mu ga je tim teže koristiti na odgovoran način. Što je dijete mlađe, veći je rizik da će mobitel zagubiti, oštetiti ili da će mu ga netko ukrasti.
Ako ipak želite nabaviti mobitel iz sigurnosnih razloga, umjesto mobitela možete nabaviti pametni dječji sat preko kojega dijete može nazvati vas i druge osobe od povjerenja, ali i vi njega.
2. Prije kupovine prvog mobitela, dogovorite pravila.
Većina roditelja misli da je sklapanje ugovora sa svojim djetetom nepotrebno i bedasto. Ali pisani je sporazum odličan način da vaše dijete zakorači u ovu novu odgovornost, a da ne pretjerujete u roditeljskom nadzoru. Kad je taj prvi mobitel popraćen pisanim pravilima i odgovornostima u obliku potpisana sporazuma, djeca uče kako ga koristiti na odgovoran način. Tražite li mišljenje svoje djece o pravilima koja bi trebalo usvojiti, i pregovarate sve dok ne budete zadovoljni, oni će uz njih i stajati. Kod prijedloga pravila prvo vi razmislite koliko je vama kao roditelju u redu da dijete provede ispred ekrana i s kojim sadržajima. Ili nabavite neki jednostavniji telefon koji nema pristup internetu.
3. Skele.
Znate ono kad se gradi zgrada pa oko nje stoji okvir? Jednom kad je zgrada dovršena, skele postaju nepotrebne. Vaš je posao pružati potporu svom djetetu - kao skele na gradilištu - dok ono savladava svaku pojedinu vještinu. Zato nemojte samo kupiti mobitel, održati predavanje i nadati se najboljem. Umjesto toga, gledajte to kao na cjelogodišnji projekt. Na početku planirajte svaku večer porazgovarati s djetetom o njegovoj uporabi mobitela tog dana. Prođite s njim kroz to kakvi su pozivi i poruke stizali i odlazili, koje je aplikacije koristilo. Pitajte kako se osjećalo pri korištenju mobitela. Je li primanje tih poziva i poruka promijenilo išta u njegovu životu? Je li bilo ikakvih izazova u njegovu razmatranju odgovora? Zlobna poruka jednog prijatelja o drugom bit će savršena prilika da ga pitate o društvenoj dinamici, saslušate dileme s kojima je suočeno i da ga uputite kako odgovoriti na te izazove. Čak i kad djeca budu već neko vrijeme imala mobitele, preporučujemo da roditelji zadrže pravo na blic-provjere njihovih poruka i online aktivnosti, bez prethodna upozorenja.
Bez obzira na to koliko imate povjerneja u dijete, neka vam u stjecanju zdravih navika korištenja telefona bude od pomoći neka od aplikacija za nadzor djetetove aktivnosti na mobitelu (prati i vrijeme i vrste sadržaja te ograničava pristup sadržajima koji nisu primjereni za dob djeteta). Kako dijete raste, ovu ćete skelu lako odmontirati i ukloniti.
4. Govorite i slušajte.
Kad imate prilike, postavljajte pitanja o tome što dijete misli o različitim slučajevima zlouporabe mobitela i više slušajte. Možda saznate da vaše dijete ne zna da različite društvene mreže imaju dobna ograničenja za pristup ili da ne smije snimati prijatelje i objavljivati snimke bez njihovog dopuštenja. Možda primjerice saznate kako vaše dijete misli da je slanje vlastitih golih fotografija putem Snapchata u redu jer će se poruka sama uništiti. No, shvaća li vaše dijete da primatelj može slikati ekran i da sad navodno postoje načini da se zaobiđe automatsko slanje obavijesti pošiljatelju da je slika kopirana? I zna li vaše dijete da je posjedovanje fotografije maloljetne osobe na mobitelu nezakonito?
5. Igranje uloga.
Kad je dijete suočeno s novom situacijom kako će znati što učiniti? Igranje uloga može izgledati budalasto, ali vašem djetetu daju priliku da promisli o situaciji i raspoloživim opcijama. Time djetetu omogućujemo stjecanje sposobnosti da se u žaru trenutka ponaša odgovorno. Započnite razgovor pretvarajući se da ste prijatelj koji pita, na primjer: „Hej, pošalji mi onu sliku koju si snimio kad si prespavao kod tog i tog prijatelja!“ i pomozite svom djetetu da razmotri različite odgovore kao i razloge zašto su neki postupci neprimjereni i koje posljedice mogu imati.
6. Poznajte svoje dijete.
Istraživanja pokazuju da djeca koja imaju problema s bilo kakvom tehnologijom vjerojatno imaju probleme koji su širi od same tehnologije i da će se ti problemi očitovati i u ostatku njihova života. Dakle, ako je vaše dijete većinom odgovorno, obzirno i sretno, on ili ona su vjerojatno odgovorni i u korištenju tehnologije. Ali, nemojte nam vjerovati na riječ, svakako popratite djetetove prve samostalne korake s novim uređajem i pomozite mu razviti odgovorne i zdrave navike.
Prijedlog ...
U veljači ove godine, Dan sigurnijeg interneta posvetile smo društvenim mrežama na kojima danas djeca najviše "vise" i to mahom puno mlađa od dobne granice koja je važeća za pojedinu društvenu mrežu. Pogledajte grafike iz kampanje.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Iako bi korištenje ekrana u ranijoj dobi (poput predškolske) bilo najbolje ograničiti na zajednički provedeno vrijeme pred ekranima, realnost velikog broja roditelja je drugačija.
U užurbanom ritmu svakodnevice djetetovo vrijeme pred ekranima za velik broj roditelja znači i jedino vrijeme u kojemu mogu pripremiti obiteljski obrok, imati nešto vremena za sebe ili jednostavno prikupiti energiju za ostatak dana.
Dopustiti djetetu vrijeme pred ekranima, bez vaše nepodijeljene pažnje i prisutnosti, ne znači i bezuvjetno i bez pravila prepustiti ekrane djetetu. Pravila koja trebaju biti prilagođena djetetovoj dobi trebaju biti usmjerena na to da smanje rizik izlaganja djeteta nekima od opasnosti kojima može biti izloženo ako samostalno koristi digitalne sadržaje, osobito na uređajima koji imaju slobodan pristup internetu. Ako ste do sada propustili učiti dijete pravilima ponašanja na internetu, sad je pravo vrijeme da počnete o njima razgovarati. Ako dijete dovoljno veliko da samo koristi neki od obiteljskih uređaja, onda je i dovoljno veliko da razumije najjednostavnija pravila sigurnog ponašanja na internetu. Ali, ona mu se mogu približiti i koristeći neka od pravila koja su mu već poznata (ili bi trebala biti poznata).
Pravila ponašanja online djetetu možete približiti koristeći se pravilima koja su mu već poznata :
Prijedlog....
Pogledajte s djetetom kratki crtani Avanture Leeja i Kim, u kojemu govore o susretanju drugih ljudi online, osobito u igricama i činjenici da se na internetu svatko može predstaviti kako želi.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Da bi dijete odraslo u sigurnog i odgovornog korisnika interneta, roditelji trebaju kontinuirano ulagati trud i vrijeme u načine na koje dijete koristi "ekrane", ali i preispitati načine na koje i sami koriste digitalne sadržaje i uređaje, te koliko ih intenzivno koriste (pred djecom).
Budite spremni s djetetom otkrivati digitalni svijet i razgovarati o doživljenom i viđenom. Razgovorom o zajedno proživljenom otvarat će se uvijek nove teme i prilike da dijete poučite novoj temi vezanoj uz odgovorno i sigurno korištenje digitalnih uređaja i sadržaja. Jedino uz kontinuirani angažman odgovorne odrasle osobe vaše dijete će odrasti u odgovornog digitalnog građanina.
Ako vam se to čini pretjeranim, samo razmislite o tome biste li djetetu kupili bicikl i dopustili vožnju u prometu, a da niste sigurni da dijete vješto upravlja biciklom i da poznaje prometna pravila.
Upamtite, internetske su ceste prometnije od prometnica.
Ovo je kontrolna lista koja vam može pomoći iskristalizirati obiteljski stav i odnos prema "ekranima".
⃞ Brinete o ravnoteži online i offline aktivnosti
Svjesni ste koliko digitalni svijet može okupirati dijete te imate jasno postavljena pravila i granice, kad i koliko vremena dijete smije koristiti ekrane. Vodite računa da vaše dijete svakodnevno ima prilike za slobodnu, nestrukturiranu igru i aktivnosti, po mogućnosti izvan kuće, na otvorenome.
⃞ Istražujete zajedno
Razgovarate s djetetom o tome što je internet i zajedno ga istražujete barem dio vremena kako biste imali prilike pokazati djetetu različite zabavne i poučne sadržaje koje smije koristiti i kako biste upoznali način na koje vaše dijete otvara nove, nepoznate sadržaje i linkove, kada na njih naiđe.
⃞ Uključeni ste
Digitalni se uređaji koriste u zajedničkom prostoru. Tako imate mogućnost pratiti koje sadržaje dijete koristi, a lakše sudjelujete i u djetetovom otkrivanju interneta.
⃞ Pomažete djetetu učiti kroz igru
Birate sigurne, zabavne i edukativne igre na internetu koje možete igrati s djetetom i koje će dijete jednom moći igrati samo.
⃞ Pretražujete sigurno
Za dijete imate na raspolaganju i koristite tražilice primjerene djeci, poput Kiddle (kiddle.co) ili Kidrex (kidrex.org). Sigurnosne postavke pretraživanja postavili ste i na standardne tražilice i alate, ali imate na umu da je najbolja zaštita i filter roditelj koji s djetetom istražuje internet!
⃞ Upravljate pristupom
Na obiteljskim uređajima, gdje je to primjenjivo, dijete ima poseban korisnički račun na kojemu je početna neka stranica prilagođena djetetu, a za račun su definirane sigurnosne postavke i dostupnost samo određenih sadržaja.
⃞ Osiguravate kontrolu nad aktivnostima
Koristite tvornički ponuđene te instalirate i dodatne alate za roditeljski nadzor na kućnom wi-fi uređaju i uređajima kojima dijete ima pristup. Upravljate sadržajem koji je djetetu dostupan i načinom na koji dijete može komunicirati s drugima na internetu.
⃞ Koristite lozinke
Uređaje koji imaju pristup internetu držite izvan dohvata dječje ruke i štitite lozinkama. Na taj ćete način upravljati time kad i koliko vremena dijete koristi uređaj.
Razmislite o stavkama koje još uvijek kao obitelj ne prakticirate i vidite kako bi se one mogle uklopiti u vašu rutinu i doprinijeti zaštiti vaše obitelji na internetu.
Preuzmite plakat s kontrolnom listom, kao podsjetnik.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Digitalno okruženje i brojni dostupni digitalni sadržaji i uređaji čine roditeljstvo zahtjevnijim nego ikada. Kako djeca rastu i sve su vještija u korištenju brojnih alata, sadržaja i uređaja, razumljivo je da se mnogi roditelji mogu osjetiti nedorasli zadatku postavljanju pravila vezanih uz tehnologiju i digitalne medije. Sretna je vijest da mi roditelji ne moramo biti eksperti za nove tehnologije da bismo osigurali granice unutar kojih se djeca mogu sigurno i odgovorno razvijati i stjecati vještine nužne svakom digitalnom građaninu.
Tri su principa “digitalnog roditeljstva” koja pomažu postaviti standarde s kojima će djeca sigurno razvijati svoje vještine digitalnih građana:
Obiteljske digitalne granice i pravila – Roditelji trebaju imati jasna pravila i principe kako se koriste digitalni sadržaji i uređaji, kako bi djeci osigurali zaštitu i granice. To podrazumijeva jasno definirano vrijeme koje djeca smiju provoditi pred ekranima, koje sadržaje i na koji način smiju koristiti.
Roditeljska prisutnost - Roditelji podržavaju i potiču otvorenu komunikaciju kako bi minimizirali negativne i maksimizirali pozitivne učinke korištenja medija. Roditelji mogu podržavati i njegovati obiteljske vrijednosti i putem tehnologije, podržavati dječji društveni i emocionalni rast i razvoj i osnaživati ih da donose ispravne online odluke.
Obiteljska mreža – Roditelji održavaju zdravo digitalno okruženje za djecu - od povezanosti, preko kreiranja mreže podrške do traženja pomoći kako se nositi s tehnološkim trendovima i njihovim utjecajem na djecu.
Digitalno roditeljstvo NIJE preuzimanje potpune kontrole nad korištenjem tehnologije djece, osobito tinejdžera. To je osnaživanje djece da odrastu u odgovorne digitalne građane koji imaju razvijene vještine koje čine digitalnu inteligenciju. Svjesnim pristupom temi digitalnog roditeljstva i činjenici da naša djeca odrastaju u okruženju zasićenom tehnologijom, možemo pomoći djeci da dostupne tehnologije koriste mudro i na opću korist i dobrobit.
Riješite naš kviz i saznajte kako vi komunicirate putem interneta!
Jeste li internet nasilnik/ca ili opdgovoran digitalni građanin/građanka. :) Imate li stariju djecu koja već komuniciraju s drugom djecom putem interneta, pozovite ih da riješe ovaj kviz i saznaju više o načinu na koji komuniciraju putem interneta.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Digitalni svijet je ogroman prostor pun prilika za učenje i zabavu. No upravo su djeca u digitalnom svijetu izložena i brojnim rizicima i opasnostima, ako nemaju znanja i vještine sigurnog i odgovornog korištenja mogućnosti koje im digitalni svijet pruža.
Način na koji djeca koriste tehnologije veoma se razlikuje od načina odraslih. Baš zbog tog generacijskog jaza roditeljima i odgajateljima/učiteljima teško je u potpunosti razumjeti rizike i prijetnje koja vrebaju kada se djeca koriste internetom. Kao rezultat toga, odrasli se mogu osjećati nesposobnima da daju djeci savjete o tome kako sigurno i odgovorno koristiti digitalne tehnologije. Također, taj jaz daje uzlet različitim perspektivama o tome kakvo je ponašanje prihvatljivo.
Stoga se postavlja pitanje kako mi kao roditelji, odgajatelji/učitelji i vođe, možemo našu djecu pripremiti na digitalno doba? Bez imalo sumnje, krucijalno je da ih opremimo setom vještina koje čine digitalnu inteligenciju.
Digitalna inteligencija ili "DQ" predstavlja set društvenih, emocionalnih i kognitivnih sposobnosti koje omogućavaju pojedincima da se suoče s izazovima i prilagode zahtjevima digitalnog života.
Digitalna inteligencija može biti podijeljena na tri razine: na digitalno građanstvo, digitalnu kreativnost i na digitalno poduzetništvo.
Prva razina – digitalno građanstvo – predstavlja sposobnost korištenja digitalne tehnologije i medija na sigurne, odgovorne i učinkovite načine.
Druga razina – digitalna kreativnost – podrazumijeva sposobnost postajanja dijelom digitalnog ekosustava kroz stvaranje novog sadržaja i pretvaranja ideja u stvarnost korištenjem digitalnih alata.
Treća razina – digitalno poduzetništvo – obuhvaća sposobnost korištenja digitalnih medija i tehnologija kako bi se rješavali globalni izazovi ili stvarale nove prilike.
Razine vještina povezane su s razinom na kojoj djeca u pojedinoj dobi koriste tehnologiju - prvo započinju isključivo kao korisnici ponuđenih, dostupnih sadržaja, zatim kreatori sadržaja i komunikatori s drugima koji se nalaze u istom digitalnom svijetu, a u konačnici, dio njih koristi dostupnu tehnologiju ili razvija nove alate kako bi riješili neke specifične izazove ili probleme.
Djeca potrebne vještine neće naučiti i razviti sama, potreban je svjestan angažman odraslih koji će im pomoći razviti sve potrebne vještine dodgovornih digitalnih građana, na kojima će se temeljiti sav budući razvoj postojećih i usvajajnje novih vještina.
U tekstovima koji slijede, upoznat ćemo vas sa svakom od vještina koje čine digitalnu inteligenciju.
Razvoj digitalnih vještina neodvojiv je od medijske (pa onda i digitalne) pismenosti, a jedna od prvih lekcija koju djeca trebaju usvojiti je osvijestiti razliku izmeđiu stvarnog i digitalnog svijeta. U tome im može pomoći Slikovnica o medijima, koju vam daruje portal Medijska pismenost. Svrha ove slikovnice jest pružiti najmlađoj djeci priliku za razumijevanje medija kroz jednu od prvih lekcija medijske pismenosti, onu o razlici između svijeta medija i stvarnog svijeta. Želite li ovu slikovnicu, ispunite formular ispod teksta i pošaljite nam ga. Sretno!
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Empatija je sposobnost razumijevanja emocija drugih osoba. Osjećati empatiju znači razumijeti što osoba osjeća u nekoj situaciji, tj. pretpostaviti kako bi se mi sami osjećali i razmišljali kada bi se našli u takvoj situaciji. Empatija je vještina koja se uči, koju treba poticati, a počinje već u najranijoj fazi djetetova razvoja.
Empatija se razvija tijekom godina, a na njen razvoj možete utjecati kao roditelji. Kako potaknuti empatiju kod djece? Budite primjer svome djetetu - pokažite razumijevanje za tuđe osjećaje i ponašanja, razgovarajte o osjećajima (imenujte osjećaje, naučite dijete prepoznati pojedini osjećaj), potaknite dijete na izražavanje emocija, pomozite djetetu da se uživi u emocionalno stanje druge osobe, predložite djetetu kako iskazati empatiju i pohvalite empatično ponašanje.
Digitalna empatija jest sposobnost razumijevanja svojih i tuđih osjećaja i pokazivanja suosjećanja za osobe s kojima se susrećemo online. To je djetetovo razumijevanje i svjesnost da postupci koje činimo online imaju utjecaja na žive ljude u stvarnom životu i da tuđi postupci online mogu utjecati i na to kako se ono osjeća.
S više razvijenom digitalnom empatijom, dijete će znati prepoznati sadržaje koji nisu primjereni za njega, koji čine da se osjeća loše, a kad počne komunicirati s drugom djecom online, znat će prepoznati bullying i odmaknuti se od njega, neće sudjelovati u njemu i nastojat će pomoći žrtvi.
Da bi dijete razvilo digitalnu empatiju, ono mora dobro znati (pre)poznavati svoje osjećaje te što ih uzrokuje i pokreće. Pomoć u tome može vam biti sjajna slikovnica Emociometar inspektora Kroka koju u suradnji s Planetopijom darujemo jednoj sretnoj obitelji. Ispunite formular i sudjelujte u nagradnom natječaju, možda baš vas ugodno iznenadimo ovim darom.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Upravljanje vremenom provedenim pred ekranom vještina je koja nedostaje i mnogim odraslima i nužno ju je usađivati kroz navike obitelji i osobnim primjerom, ne samo nametanjem pravila djetetu. Stječući ovu vještinu, dijete postaje svjesno vremena koje provodi pred ekranima, vodi računa o ravnoteži vremena offline i onom provedenom u online igrama i općenito u digitalnom svijetu.
Stručnjaci za rani razvoj i liječnici preporučuju da se djeca starosti do dvije godine ne izlažu ekranima, ili da ta izloženost bude minimalna. Nove preporuke stručnjaka dopuštaju mogućnost korištenja ekrana i kod djece mlađe od dvije godine, za potrebe video poziva i komunikacije s roditeljem ili članovima šire obitelji ali naglašavaju važnost uključenosti roditelja ili druge odrasle osobe koja skrbi o djetetu u te aktivnosti za svu djecu te dobi.
Ostale preporuke ukratko glase:
Stvarnost je takva da većina obitelji prije ili kasnije prolazi kroz periode intenzivnijeg korištenja digitalnih sadržaja i ekrana općenito (uključujući i TV program), ali, sve dok djeci osiguravamo ravnotežu u kojoj su im svakodnevno osigurani kretanje i boravak na otvorenom, rizici bi trebali biti minimizirani.
Općenito je dobro koristiti "formulu" da vrijeme provedeno u igri, bez ekrana treba biti dvostruko duže od zabave pred ekranima.
Rano djetinjstvo iznimno je važan period u kojemu dijete stječe zdrave životne navike, optimalno raste i razvija se uz puno kretanja van kuće i nužno treba redovitu socijalnu interakciju, s vršnjacima, ali i odraslim osobama, osobito roditeljima. Jednom propušten, ovaj se period ničime ne može nadoknaditi.
Ne postoji razvojna dobit od vremena pred ekranima u predškolskoj dobi! Najvažnija djetetova aktivnost u predškolskoj dobi, najvažniji „posao“ je igra i ona je djetetova potreba i način učenja o sebi i svijetu u kojem se razvija. Ali, ne virtualna igra!
Razmislite ...
Koliko svojim navikama korištenja ekrana modelirate djeci (ne)ispravan odnos prema digitalnim uređajima i sadržajima.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Upravljanje privatnošću sposobnost je diskretnog korištenja osobnih informacija.
Dijete koje posjeduje ovu vještinu, razumije pojam osobnih podataka, zna da svoje osobne podatke ne smije dijeliti online (bez dopuštenja i kontrole odrasle osobe) te razumije kako time štiti svoju privatnost, ali i kako poštivanjem tuđih osobnih podataka štiti tuđu privatnost.
Naučite dijete što su to osobni podaci i često razgovarajte o tome kako dijeljenjem osobnih podataka možemo ugroziti sebe i druge.
Kalkulator privatnosti je alat kojim možete provjeriti potencijalni rizik za vlastitu privatnost kod odavanja osobnih podataka uslugama.
Želite instalirati novu aplikaciju, no niste sigurni trebate li dati osobne podatke koje vas traži prilikom registracije? Kalkulator privatnosti vam može pomoći - dobit ćete procjenu rizika te će vam ponuditi stvarne scenarije koji u najvećoj mjeri odgovaraju odabranim parametrima.
Pogledajte i scenarije jer su upravo scenariji ključni za razumijevanje prijevara i problema koje internet može donijeti.
Kalkulator: https://privatnost.hakom.hr/calc_hr.php
Autori: HAKOM (Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti) i FER (Fakultet elektronike i računarstva, Zagreb)
Na YouTubeu ima puno korisnih videa i animiranih filmova putem kojih možete djetetu dočarati u kakve se opasnosti može dovesti nečuvanjem vlastite i tuđe privatnosti. Izabrale smo jedan.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Vaš digitalni otisak jest vaš trag u digitalnom svijetu. To su sve vaše radnje, klikovi, snimljene stranice i fotografije, video zapisi ili vaši osobni podaci koje objavljujete na internetu. Vaš digitalni otisak, kao i vaš otisak prsta, jedinstven je, neizbrisiv i može vas identificirati kao pojedinca i osobu. Ako pogledate skup svih informacija koje ste postavili na internet možemo dobiti vaš internet profil, te gledajući svaki segment tog profila možemo doći do vašeg digitalnog otiska.
Današnja djeca imaju preopterećen digitalni otisak od najranije dobi.
Objavljivanje dječjih fotografija i informacija o djetetu na društvenim mrežama postalo je sastavni dio roditeljstva kod nas i svijetu. Mnogi roditelji nedovoljno obraćaju pažnju što objavljuju u javnosti, tj. na internetu. Tako za većinu djece rođene u zadnjih 5-10 godina na društvenim mrežama možete pronaći neki ili sve od sljedećih osobnih podataka: ime roditelja i članova uže obitelji, sliku s ultrazvuka, sliku novorođenčeta, mjere, datum rođenja, mjesto rođenja, slike prvih koraka, prvog hranjenja i još mnogo "prvih" događaja i osobnih informacija.
Danas je teško reći hoće li djeca koja imaju bogat online dosje u budućnosti imati prednost nad djecom koja ga nemaju ili obrnuto.
Kada je u pitanju online sigurnost, tu nedoumica nema – što više dijelite, više ste nesigurniji i izloženiji.
Digitalni otisci predstavljaju sposobnost razumijevanja prirode digitalne komunikacije i kreiranja sadržaja online. Dijete koje je svjesno svog i tuđih digitalnih otisaka, shvaća trajnost objavljenog sadržaja, posljedice koje objave mogu imati na stvaran život, odgovorno upravlja sadržajem koji objavljuje i dijeli.
Prosurfajte internetom i pogledajte koje su informacije dostupne o vašem djetetu.
Upišite ime i prezime svojeg djeteta u tražilicu, pregledajte podatke na profilima na društvenim mrežama vaše obitelji, prijatelja i poznanika. Također, potražite i informacije koje objavljuju organizacije u kojima vaše dijete provodi slobodno vrijeme kao što su igraonice, radionice, sportski klubovi i slične aktivnosti.
Označite koje je od sljedećih informacija moguće o vašem djetetu pronaći na internetu:
▢ Ime i prezime
▢ Datum rođenja
▢ Kvart i grad u kojem živi
▢ Ime ili kvart vrtića u koji ide
▢ Ime bake i/ili djeda
▢ Slika ili ime parka u koji voli ići
▢ Najdraže jelo ili slatkiš
▢ Ime najdražeg prijatelja/ice ili rođaka/inje
▢ Bar jedna slobodna aktivnost koju redovito pohađa
▢ Nadimak
▢ Fotografije s različitih obiteljskih okupljanja s imenima članova šire obitelji ili linkovima na njihove profile
na društvenim mrežama
Razmislite! Može li netko zlonamjeran iskoristiti ove informacije i lažno se predstaviti vašem djetetu kao poznata osoba?
Danas vam u suradnji s izdavačkom kućom Evenio, darujemo slikovnicu Ježić je tužan jer nije pobijedio u igri, koja može pomoći!
Slikovnica se bavi osjećajem tuge zbog neuspjeha. Dodatak sa savjetima za roditelje pomaže im da bolje razumiju ponašanje svojeg djeteta te mu pomognu regulirati taj osjećaj. Iako je primjer u slikovnici ježić i igra sa šumskim prijateljima, a ne internet, roditeljima će biti lako primijeniti savjete i na nošenje s tugom zbog neuspjeha u igrama na internetu.
Želite li ovu slikovnicu, upišite u formular ispod svoje ime i mail adresu i recite nam kako kontrolirate sadržaje koje vaše dijete koristi na ekranima, a mi ćemo nasumično izvući sretne dobitnike.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Upravljanje cyber sigurnošću sposobnost je zaštite svojih podataka kreiranjem jake zaporke, svjesnošću kako se postupa sa zaporkama te snalaženjem u različitim vrstama “napada” online.
Do korištenja vlastitih uređaja i korisničkih profila, dijete treba usvojiti znanja i osvijestiti da svoje zaporke ne smije dijeliti sa svojim prijateljima, da za zaporku ne odabire očite riječi i kombinacije riječi i brojeva (npr. ime i datum rođenja, ime psa), te da ako slučajno dođe u pojed tuđe zaporke, da je ne zlouporabljuje. Također je važno da tijekom djetinjstva, svoje zaporke podijeli s roditeljima, kako bi u slučaju nužde, roditelji mogli uređaje i sadržaje otvoriti i povjeriti.
Najmlađi korisnici interneta trebaju biti upoznati s opasnostima na koje mogu naletjeti sukladno dobi i razini korištenja uređaja i sadržaja. Minimalno, trebaju znati da je internet mjesto na kojem se istovremeno nalazi mnogo ljudi, da, kao i u prometu uživo, postoje pravila ponašanja i ophođenja, da se osobni podaci jednako trebaju štititi na internetu kao i uživo i ne smijemo ih dijeliti s drugima i - jako važno - da se ljudi na internetu mogu lažno predstavljati te je stoga važno biti oprezan i ne ulaziti u komunikaciju s drugim ljudima, ako nismo sigurni tko s nama komunicira.
Lista potencijalnih opasnosti rast će kako i raste raspon sadržaja i uređaja koje dijete koristi, ali važno je ne zanemariti taj dio pripreme djeteta na digitalni svijet.
Centar za nestalu i zlostavljanu djecu osmislio je i tiskao Bajke u digitalnom svijetu - tri djeci poznate bajke obrađene su na način da djeca uče i shvate opasnosti u digitalnom svijetu. U suradnji s Centrom za nestalu i zlostavljanu djecu, danas vam darujemo Tri praščića.
Ispunite formular, a mi ćemo nasumično odabrati dobitnike. Sretno!
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Digitalni identitet građana sposobnost je izgradnje i održavanja zdravog identiteta online i offline. Način na koji se predstavljamo online, trebao bi pratiti i našu offline prisutnost. Kad je djetetu ova vještina razvijena, ono se neće lažno predstavljati online, neće otvarati lažne profile ili više profila na društvenim mrežama, te će jasnije moći razaznati tuđa lažna predstavljanja i pretjerivanja.
Osobni digitalni identitet dijete i kasnije, mlada osoba, sama gradi online. Tijekom školovanja, svako dijete dobit će i ovlašteni digitalni identitet koji će mu služiti u svrhu identificiranja unutar obrazovnog sustava i pristupanju različitim edukativnim materijalima, alatima i servisima.
Primjer ovlaštenog digitalnog identiteta je AAI@EduHr koji dodjeljuje CARNET svim učenicima, studentima i prosvjetnim djelatnicima. Dodjeljuje se na osnovi osobnih podataka i potvrde koju izdaje obrazovna ustanova. Takav je identitet međunarodno priznata mjerodavnica i studentima olakšava identifikaciju unutar sustava Republike Hrvatske, ali i između ostalih država članica Europske unije. Taj je identitet i priznata vjerodajnica za autentifikaciju u sustav e-Građani. Preporuka je koristiti AAI@EduHr elektronički identitet u službenoj korespondenciji.
Primjer digitalnog identiteta koji sami formiramo je korisnička mail adresa, npr. korisnickoime@gmail.com. Problem kod privatnih digitalnih identiteta je taj što taj identitet nije moguće provjeriti pa postoji veća mogućnost krivog predstavljanja ili se može dogoditi da netko u tuđe ime stvori identitet kako bi uništio ugled osobe (npr. lažni profil na Facebooku) ili pribavio materijalnu korist.
Poučite dijete da ne dijeli baš svaku informaciju o sebi na internetu, ali osvijestite da se bilo tko može predstaviti lažno na internetu, da je važno dobro promisliti s kime komunicira. Tijekom odrastanja, u adolescenciji, kad počne sudjelovati u komunikaciji na društvenim mrežama, podsjetite ga na činjenicu da nisu svi sudionici na internetu jednako iskreni i dobronamjerni i potaknite dijete da komunicira samo s ljudima koje poznaje i uživo.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Njegovanjem i usađivanjem do sad spomenutih sposobnosti razvit će se djetetova sposobnost razlikovanja točnih od netočnih informacija, dobrog od štetnog sadržaja, pouzdanih i sumnjivih kontakata online, što čini vještinu kritičkog razmišljanja.
Kritičko razmišljanje se javlja u trenutku kada ugledate neki sadržaj na vijestima, u novinama ili na internetu te pomislite: "Je li ovo uopće moguće?". To preispitivanje samih sebe, vjerujemo li uopće viđenom/pročitanom, prvi je korak u kritičkom promišljanju.
Ova nam je vještina potrebna za odabir kvalitetnih sadržaja, pravovaljanih i provjerenih informacija te za zdrav način razmišljanja i pristup životu. U moru internetskog sadržaja ponekad je poprilično teško procijeniti je li neka informacija zaista točna ili je lažna. Djeca i mladi lako mogu povjerovati lažnim vijestima i slikama poznatih vršnjaka te činiti stvari koje su opasne za njih i okolinu, kao i donijeti neke pogrešne zaključke koji dugoročno mogu štetiti njihovom razvoju i odrastanju.
Kako bi lakše plivali u moru internetskih sadržaja i informacija, slijedi nekoliko savjeta koje možete primijeniti kako bi potaknuli kritičko razmišljanje kod djece (Izvor: csi.org):
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Cyberbullying - nasilje putem interneta, nešto je što vas, ako ste roditelj predškolarca, ne treba zabrinjavati (još). Međutim, sposobnost prepoznavanja situacija cyberbullyinga te vještina rješavanja sukoba nenasilnim putem, na mudar i razborit način, uči se od najranije dobi.
Na primjerima iz stvarnog života (guranja s rekvizita u parku, otimanja igračaka, izoliranja djeteta iz grupe prijatelja), o kojima razgovarate s djetetom, o načinima kako riješiti pojedine situacije i kako se nositi s pojedinim emocijama, osnažujte dijete na reakcije koje će umanjiti nasilna ponašanja.
Skrećite mu pažnju na njegove i tuđe osjećaje, razgovarajte na koje načine bi bilo dobro rješavati pojedine vrste sukoba, naučite ga kako da se odmakne od nasilnika, kako da bude uključivo, a ne isključivo prema drugoj djeci i njegujte odnos povjerenja u kojemu će se dijete osjećati slobodno potražiti pomoć od vas, kada ne zna samo riješiti situaciju.
Zanima vas što sve podrazumijeva pojam elektroničkog nasilja (cyberbullyinga)? Voljeli biste znati kako prepoznati da je neko dijete ili mlada osoba žrtva elektroničkog nasilja? Želite na zabavan i interaktivan način provjeriti svoje znanje i naučiti nešto novo - preuzmite aplikaciju Centra za sigurniji internet, Upoznajmo i prepoznajmo e-nasilje.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Djeca i mladi koji koriste mobilne uređaje i internet, u riziku su da budu izloženi različitim oblicima zlostavljanja i iskorištavanja. Osim što prije potpuno samostalnog korištenja "ekrana" trebaju naučiti prepoznati sadržaje i situacije koje su rizične i štetne, bilo bi dobro da osvijeste i da zlostavljanje bilo koje vrste trebaju prijaviti. To je jedini način da zaštite i sebe i druge.
Kontakte nepoznatih osoba ili grupa ili primanje neželjenih, uznemirujućih sadržaja od nepoznatih osoba, dijete mora odmah prijaviti odrasloj osobi od povjerenja (nadamo se da ste to vi, roditelj). I vi je onda prijavite dalje (i poučite dijete kako da i samo koristi aplikacije za prijavu).
U situacijama cyberbullyinga, kada je nasilnik ili nasilnica poznat (i često vršnjak), potrebno je:
Jako je važno da osoba koja vrši nasilje nad drugima putem interneta osjeti posljedicu svojih loših odluka, bilo da se radi o susatvnom slanju uznemirujućih poruka ili izlaganju drugih neželjenom sadržaju. Ako mi kao odrasli odmahnemo rukom da su to samo dječja posla, nasilnik/nasilnica će naučiti da svašta može proći nekažnjeno, a dijete koje je žrtva, izgubit će povjerenje u nas odrasle da mu želimo i možemo pomoći.
Ako vas i dalje nismo uvjerile, upamtite - elektroničko nasilje (cyberbullying) je izuzetno toksično i štetno jer se odvija 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu i dijete se od njega ne može sakriti.
Istraživanje UNICEF-a u Hrvatskoj je pokazalo da 4.9% djece doživi neki oblik vršnjačkog nasilja putem elektroničkih medija 2 do 3 puta mjesečno, a 29% njih 1 do 2 puta mjesečno. Stoga je vrlo važno obratiti pažnju na ovaj problem kako bi doprinijeli njegovom sprječavanju i korigiranju.
Sadržaj možete prijaviti MUP-u preko aplikacije Redbutton ili Centru za sigurniji internet koji također sakuplja prijave nepodobnog sadržaja (seksualno zlostavljanje djece, govor mržnje, rasna i druga diskriminacija, drugi oblici iskorištavanja djece).
Pogledajte naš kratki film o aplikaciji Red Button.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
S polaskom u školu (ako ne i ranije!) dijete bi vam moglo doći s idejom da je vrijeme da se pridruži nekoj od društvenih mreža i servisa “na kojima su svi”. Možda želite dopustiti jer je dijete dobro, neproblematično, razumno, ... (nastavite slijed), ali ipak dobro razmislite.
Prisutnošću na društvenim mrežama dijete će biti izloženo brojnim novim izazovima kojima nije nužno doraslo (koliko god se doimalo inteligentno, sposobno i zrelo) i važno je da i vi kao roditelj, ali i dijete, osvijestite nekoliko činjenica.
Imate li vremena nadzirati djetetovu preranu prisutnost na društvenim mrežama i prihvatiti previsok rizik izlaganja djeteta komunikacijskim kanalima putem kojih bilo koja odrasla osoba može doći do njih?
Ako je odgovor “NE” ili “Nisam siguran/sigurna”, odgovorno je pričekati i uputiti se na zajedničko čitanje (dugačkih) pravila o korištenju društvenih servisa. Kroz njihovo iščitavanje s djetetom, dobit ćete uvid koliko je dijete spremno i razumije li komunikaciju u digitalnom svijetu, ali i naći podatak o dobnoj granici za korištenje servisa - često je to tek 13 godina i više, s razlogom.
Ovo su neke od dobnih granica za pristupanje društvenim mrežama. Nemojte žuriti dopustiti djetetu da se priključi društvenoj mreži samo zato jer je dosegnulo dobnu granicu i nikada nemojte pristati ili djeci savjetovati da lažu o dobi kako bi se priključili društvenoj mreži ranije (a ako ipak lažete, namjestite graničnu dob koja je dopuštena da ih zaštitite od reklama i opacija koje društvene mreže nude starijima, npr. maloljetnicima na Facebooku nepoznate osobe koje im nisu prijatelji, ne mogu poslati poruku, a reklame se ciljano šalju nekad prema dobi pa je bolje da je ona definirana što niža).
Danas vam poklanajmo i slikovnicu Ružni pačić iz serije Bajke u digitalnom svijetu, koju nam je ustupio Centar za nestalu i zlostavljanu djecu. Ako je želite, ispunite formular ispod i - sretno!
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Možda ne znate za izraz sexting, ali ako ste ikada slali, primali ili prosljeđivali seksualno sugestivan ili eksplicitan sadržaj, onda ste sextali, a da niste ni znali. Sexting je termin koji se odnosi na slanje poruka seksualnog sadržaja putem elektroničkih uređaja ili medija. Uz pisane poruke uključuje i razmjenu fotografija i videosadržaja.
I to je u redu, ako ste punoljetni i slali ste taj sadržaj svome partneru ili partnerici, uz pristanak te druge osobe da primi taj sadržaj.
U čemu je onda problem?
Prema istraživanju provedenom 2019. godine mladima u Hrvatskoj, više od 60% njih sexta. Mladi dodatno prihvaćaju takvo ponašanje kao normalno i smanjuju oprez (odmak od takvog ponašanja) budući da su izloženi mnogim provokativnim i intimnim slikama odraslih (poznatih i nepoznatih) na društvenim mrežama. Ne samo da im sextanje pruža određeno uzbuđenje i zadovoljstvo, već tinejdžere ujedno čini i odvažnijima po pitanju sadržaja kojeg šalju drugoj osobi.
Međutim, ovaj se sadržaj među mladima može proširiti veoma brzo te osoba može postati meta tračeva, ružnih komentara i zlostavljanja koji mogu imati negativne posljedice, posebice po izrazito samosvjesne tinejdžere. Dodatno, ono čega tinejdžeri nisu svjesni je da dijeljenje takvih poruka i slika bez dopuštenja kažnjivo djelo. Sexting je prekršaj i onda kad primatelj ili primateljica nisu dali pristanak za primanje seksialno eksplicitnog sadržaja ili kad je osoba u tom sadržaju ili primatelj/primateljica ispod određene dobi.
Kada se sve navedeno uzme u obzir, doima se kako mladi nisu posve svjesni opasnosti u koju se dovode, ali ni ozbiljnosti prijestupa koje potencijalno čine angažirajući se u ovoj aktivnosti.
Nažalost, mladi nemaju s kime razgovarati o sextingu. A razgovor, razumijevanje i potpora je posebno važna za one koji već sekstaju jer su u većem riziku da postanu žrtve sextortiona i bullyinga. Popričajte sa svojim adolescentima o sextingu te što znaju o takvom ponašanju. Pitajte ih jesu li svjesni rizika i podsjetite ih na digitalni otisak - jednom na internetu, zauvijek na internetu.
Sextortion je oblik ucjene koju počinitelj obavlja putem interneta i uključuje neki oblik prijetnje, najčešće da će objaviti ili proslijediti seksualno eksplicitne fotografije žrtve ako se žrtva na neki način ne uključi u daljnje seks(t)ualne aktivnosti.
Počinitelji su najčešće žrtvi poznate osobe - prijatelj ili prijateljica s kojom se osoba posvađala, bivši ili sadašnji partner ili partnerica, osobe od povjerenja s kojima je mlada osoba podijelila sadržaj ili netko tko se osobi sviđa i poznaje je uživo (a možda i ne).
Sextortion za posljedice može imati depresivnost, anksioznost, ljutnju i suicidalnost, osobito ako mlada osoba nema odraslu osobu od povjerenja kojoj se može povjeriti i s kojom će krenuti rješavati problem ucjenjivanja.
Prijedlozi aktivnosti ...
1. Pogledajte video u sklopu kampanje “Reci ne!” Nakon gledanja, razmislite: Kada je trenutak za intervenciju? Koja je uloga roditelja? Kako prepoznati da se nešto događa u djetetovom životu?
2. Pogledajte sa svojim adolescentom neke od TikTok videa koji su mladi objavili u sklopu izazova Sexy Silhouette Challenge
Stručnjaci za sigurnost djece online upozoravaju da raste broj eksplicitnog sadržaja koje mladi sami stvaraju (tzv. samogenerirajući sadržaj). Najveći porast takvog sadržaja je u dobnim skupinama 7. do 13. godina. Djeca ne razumiju u potpunosti što rade! Na roditeljima je odgovornost da razmisle je li dobra ideja pustiti dijete od 9. godina bez nadzora u sobi, a koje ima korisnički račun na TikToku i mobitel s kamerom visoke rezolucije.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
Sve igraće konzole, operativni sustavi za računala i operativni sustavi mobilnih uređaja, opremljeni su sustavima roditeljskog nadzora, koji omogućavaju roditeljima da zaštite privatnost svoje djece na internetu prema različitim parametrima. Uz njih, postoje i korisnički programi za nadzor i kontrolu sadržaja i vremena koje djeca koriste, koje možete instalirati besplatno ili uz plaćanje.
S alatima za nadzor roditelji mogu:
Na tržištu postoji velik broj besplatnih alata (onih koji dolaze uz neki uređaj ili servis) koji imaju velik broj funkcionalnosti, ispitajte ih i isprobajte prije nego se odlučite kupovati neki od programa za nadzor jer je velika šansa da će njegove mogućnosti pokriti sve aspekte korištenja ekrana na koje kao roditelj želite utjecati.
Što se tiče nadzora nad pametnim telefonima, i Android i iPhone imaju ugrađene roditeljske kontrole, a ako dijete za korištenje vlastitog telefona mora imati vlastitu Gmail adresu, njegov će uređaj odmah postaviti kao preduvjet instalacije i instalaciju Googlove besplatne aplikacije za nadzor Family Link koja ima brojne funkcionalnosti koje će vama i vašem djetetu pomoći u upravljanju vremenom i sadržajem koji dijete koristi.
Ako djetetu dopuštate da koristi vaš mobilni uređaj, minimalno što trebate napraviti je uključiti roditeljsku zaštitu na Google Playu ili iStoreu, kako vas djetetovo nekritičko klikanje ne bi odvelo u minus.
Na kraju, želimo naglasiti da su educirano i osviješteno dijete te informirana, angažirana podržavajuća odrasla osoba, uz koju dijete otkriva internet, najučinkovitija su sigurnosna zaštita. Ni jedan alat, koliko god sofisticiran bio, ne može zamijeniti vaš kontinuirani angažman u odgoju vašeg djeteta u odgovornog digitalnog građanina ili građanke.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.
U današnje vrijeme kad većina kućanstava posjeduje i nekoliko digitalnih uređaja s izlazom na internet, vrlo je važno na vrijeme postaviti pravila korištenja tehnologije, kako bi se izbjeglo stvaranje loših navika prekomjernog i nekritičkog korištenja digitalnih uređaja i sadržaja koje nude.
Pravila nije prerano postaviti s prvim trenucima u kojima djetetu dozvolite izlaganje digitalnim sadržajima. Kad, koliko, što i na kojem uređaju će gledati/koristiti, osnovne su teme dogovora. I u ovom području, podsjećamo, najbolji učitelj je dobar roditeljski primjer.
Prije nego date djetetu na korištenje bilo kakav digitalni uređaj ili sadržaj, razmislite o osnovnim pravilima oko vremena, načina i učestalosti korištenja uređaja i sadržaja. Dobro postavljena pravila daju prostora za širenje granica i privilegija sukladno djetetovom uzrastu.
Predlažemo sljedeće:
Ako ste kliknuli na većinu naših prozorčića i razmislili o sadržaju koji smo pripremile za vas - ispunite ovu diplomu i preuzmite je, vaša je obitelj na putu da postane digitalno sigurna i odgovorna.
Adventski kalendar nastao je u okviru projekta Razmisli pa klikni od vrtića koji udruga Roda provodi u partnerstvu s udrugom Suradnici u učenju, a uz financijsku podršku Grada Zagreba. Sadržaj kalendara u isključivoj je odgovornosti udruge Roda i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Grada Zagreba.